De Webwinkel Vakdagen, veranderingen in het online consumentengedrag, de invloed van de Brexit op online shoppen en nog veel meer. Uit het grote aanbod nieuws van de afgelopen twee maanden selecteerde Webvoorraad een aantal artikelen die interessant is voor jouw online business.
Webwinkel Vakdagen 2019
Het grootste e-commerce-event van de Benelux; de Webwinkel Vakdagen opende vorige week haar deuren. De bezoekers aan deze e-commercevakbeurs konden zich laten informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van conversie, customer journey, logistiek, fulfilment, analytics, betaalmogelijkheden en nog veel meer. Heb je het gemist? Marketingfacts maakte een overzicht van de laatste trends.
Marketingfacts.nl: Webwinkel Vakdagen 2019: online retail moet duurzamer
Brexit en online shoppen
De afgelopen tijd al veel geroepen over de Brexit. Maar nog altijd is niet bekend hoe deze Brexit eruit gaat zien en wat de gevolgen zijn. Lever jij producten aan klanten in het Verenigd Koninkrijk of Noord-Ierland, dan gaat er dankzij de aanstaande Brexit een hoop voor jouw bedrijf veranderen. Je kunt dus maar beter goed voorbereid zijn.
Thuiswinkel.org: Brexit: exporteren naar het Verenigd Koninkrijk
Descartes.com: E-commerce en de Brexit
Logistiek.nl: Brexit: 3 scenario’s en de harde gevolgen en Brexit angst zorgt voor forse toename opslag
Online consumentengedrag
Voor webwinkels is het belangrijk om online shopgedrag goed in de gaten te houden. Koopt de consument online via de smartphone, tablet of nog op de pc? Nederlandse consumenten doen steeds meer online aankopen met hun smartphone. In 2018 shopte 36 procent met de mobiele telefoon, in 2017 was dit nog 30 procent. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van onderzoeksbureau GfK.
Ook senioren hebben het gemak van online shoppen ontdekt. 45% van senioren koopt online. Onder de 65-plussers is het aandeel online kopers in zes jaar tijd gestegen van 25 naar 45 procent. Ze komen nog lang niet in de buurt van de groep 25- tot 45-jarigen, waar inmiddels 94 procent bij webwinkels bestelt. De groep van 45- tot 65-jarigen zit daar, met 83 procent, weer wat onder.
Twinklemagazine.nl: Gfk: online shoppen met smartphone blijft plussen
ecommercenews.nl: 78% van Nederlanders shopt online
emerce.nl: Pc verliest snel terrein bij online aankopen
Fulfilment: verzenden en retouren
Heeft jouw klant behoefte aan same day delivery? Same day delivery wint aan bekendheid en populariteit onder consumenten. Bereid tot betalen voor de extra logistieke service is er amper. Slechts 15% van de Nederlanders heeft er extra geld voor over.
Logistiek.nl: Same day delivery: interesse ja, betalen ho maar
Consumenten die een pakketbezorger van PostNL aan de deur verwachten, kunnen nu zonder afspraak hun retouren meegeven.
Twinklemagazine.nl: PostNL-pakketbezorger neemt meteen retouren mee
Zalando heeft iets gevonden om in ieder geval een deel van de golf aan retouren die het dagelijks krijgt te verminderen. In de hoop minder gedragen kleding terug te krijgen, hangt Zalando een enorm label aan kledingstukken. Is het etiket eraf gehaald? Dan wordt de retour niet geaccepteerd.
ecommercenews.nl: Retouren voorkomen door enorm label te gebruiken